Raportowanie za pomocą Data Studio

4Komentarzy

Raportowanie jest zmorą wielu marketerów. Po pierwsze, jest kosztowne czasowo. Po drugie, raporty często wymagają  wykonywania żmudnej, niekreatywnej pracy. Niektórzy, m.in. my w ROI Experts, próbują ułatwić sobie życie skrpytami, ale jest to trochę skomplikowane. A co gdybyśmy mogli skorzystać z narzędzia, które automatycznie generuje raport według wcześniej ustalonych wytycznych? Bez żadnych kodów i zbędnego opakowania, tylko na bazie intuicyjnego interfejsu?

 

Czym jest Data Studio?

Google Data Studio jest narzędziem, które może ułatwiać raportowanie wyników na linii agencja – klient. Raporty przygotowane za pomocą Data Studio znacząco różnią się od tradycyjnych form raportowania, zwłaszcza pod względem technicznym. Jednak zmiana wieloletnich przyzwyczajeń może okazać się bardzo korzystna dla obu stron.

 

Jak wykorzystać Data Studio w praktyce?

Najlepszym pomysłem jest umówić się z klientem, że zamiast standardowych raportów w pdfach, pod określonym linkiem będzie on miał na bieżąco dostęp do raportu w Data Studio. Oczywiście co jakiś czas, np. kwartalnie, raport w Data Studio będzie wymagał dodatkowego uzupełnienia ze strony agencji, tj. wniosków i pomysłów na dalsze działania. Jednak zajmie to niewspółmiernie mniej czasu niż żmudne przygotowywanie wszystkich grafik w raporcie standardowym, a co równie ważne – klient będzie miał dostęp do danych codziennie, a nie tylko 4 razy do roku.

 

Jak wyglądają raporty w Data Studio?

 

Strona wizualna

To, jak wizualnie rozmieścimy elementy i jakiej kolorystyki użyjemy zależy w pełni od nas. Do dyspozycji mamy kilka przyborów podobnych do tych, które znamy z programów graficznych, a dodatkowo w prosty sposób możemy wstawiać wszelkiego rodzaju mapy, wykresy czy diagramy, które znamy z programów do analizy danych.

Przygotowanie takiego szkieletu nie powinno nam zająć dłużej niż kilkanaście minut, ponieważ obsługa jest całkiem intuicyjna. Z kolei dla klienta najprawdopodobniej będzie on dużo czytelniejszy niż kolejne strony w pdfie.

Końcowy efekt może wyglądać na przykład tak:

 

widok-ekranu-data-studio

Rys. 1: Przykładowy raport przygotowany za pomocą Data Studio.

 

Strona funkcjonalna

Data Studio oferuje nam wiele ciekawych funkcjonalności, które mogą ułatwić agencji sporządzenie raportu, a klientowi – zapoznanie się z danymi.

 

Interaktywność

Przede wszystkim Data Studio oferuje nam funkcję analogiczną jak Google Sheets, czyli edytowanie dokumentu w czasie rzeczywistym przez różnych użytkowników. Po pierwsze umożliwia to tworzenie raportu przez kilka osób równocześnie, a po drugie i najważniejsze – oznacza, że klient sam może np. zmienić zakres dat, włączyć określony filtr czy wybrać metrykę, którą chce analizować.

Rys. 2: Kalendarz w Data Studio, który umożliwia klientowi wybranie interesującego go zakresu dat.

 

Źródła

Raporty w Data Studio mogą być generowane w oparciu o różne źródła. Oczywiście najczęściej stosowanym źródłem będzie po prostu Google Analytics, natomiast do narzędzia możemy pobrać również dane bezpośrednio z AdWords, baz MySQL czy wewnętrznych systemów sprzedaży. W praktyce znacznie poszerza nam to zakres możliwości.

źródła-data-studio

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 3: Źródła, z których możemy importować dane do Data Studio.

 

 Metryki

Metryki, według których możemy oceniać skuteczność kampanii, zasługują na osobny akapit. Data Studio oferuje nam w tym względzie naprawdę wiele. Są metryki powiązane m.in. z AdWords, modułem e-commerce, zachowaniami użytkowników, śledzeniem zdarzeń czy szybkością strony www. To wszystko możemy zaprezentować klientowi w kilku klknięciach.

metryki-data-studio                   metryka-adwords-data-studio

Rys. 4: Kategorie metryk dostępne przy importowaniu danych z Analytics oraz konkretne metryki dostępne w ramach kategorii „AdWords”. 

 

Filtry i segmenty

Bardzo przydatną funkcją jest możliwość zarówno ustawienia filtrów z poziomu interfejsu Data Studio, jak i zaimportowania stworzonych w Analyticsie segmentów. Tym samym możemy łatwo zawęzić analizowane dane np. do pewnych grup użytkowników czy konkretnych kampanii AdWords, które wygenerowały nam ruch.

filtry-i-segmenty-datastudio

Rys. 5: Wybór filtrów i segmentów w interfejsie Data Studio.

 

Plusy Data Studio

Podsumujmy, jakie są najważniejsze zalety Data Studio:

+ agencja tworzy raporty stosunkowo szybko,

+ wizualnie wyglądają one lepiej niż pdfy,

+ klient ma możliwość ingerowania w przeglądane dane (np. zmianiając zakres dat),

+ obie strony mogą pracować na raporcie równocześnie,

+ możliwości wykorzytania danych jest wiele (źródła, metryki, filtry, segmenty).

 

Minusy Data Studio

Uczciwie trzeba sobie również powiedzieć o 2 głównych wadach Data Studio.

1. Przede wszystkim to, co jest zaletą, a więc interaktywność, przez niektórych może być częściowo poczytywane za wadę. Data Studio nie oferuje możliwości wyeksportowania raportu do pdfa właśnie dlatego, że tak przygotowane raporty mają być interaktywne. W pdfie to nie byłoby możliwe, więc raport możemy przeglądać jedynie korzystając z udostepnionego linku.

2. Data Studio jest programem do raportowania i ogranicza się do wizualizacji danych, a więc mimo że pracujemy na „żywych” danych, nie mamy możliwości ich przetwarzania. Mówiąc precyzyjniej, podstawowe operacje kalkulacyjne są co prawda możliwe, ale musimy mieć świadomość, że do bardziej zaawansowanego obrabiania danych będziemy potrzebować programu zewnętrznego.

 

Przykładowe raporty

Jesteście ciekawi, jak mogą wyglądać raporty? Zapraszamy do zapoznania się z przykładowymi:

  1. Ziemska populacja,
  2. Ruch w internecie,
  3. Wyniki YouTube’a.

 

Jeżeli jesteś naszym klientem i chciałbyś przejść na raportowanie w Data Studio, skontaktuj się z nami!

Damian Szot – Specjalista SEM, certyfikowany Ekspert Internetowych Rewolucji Google. W zespole odpowiedzialny przede wszystkim za prowadzenie kampanii AdWords, analitykę internetową i e-mail marketing. Poza biurem wciąż aktywny student, którego fascynuje prawo nowych technologii. Kiedy odpoczywa, biega za piłką lub jeździ na nartach.

O ROIExperts

Mały, zawsze zaangażowany zespół do zadań specjalnych. Od 6 lat działamy aktywnie na rynku reklamy w wyszukiwarce i social mediach przekuwając nasze doświadczenie w sukcesy naszych Klientów.

Poproś o darmową wycenę

Pomożemy Twojej firmie zaistnieć w internecie. Jesteśmy ekspertami z dziedziny SEM oraz SEO.

Świeża wiedza z Adwords, SEO i Analityki Internetowej przygotowana przez specjalistów marketingu online ROI Experts.
Zapraszamy do czytania bloga!

Kategorie

Archiwum

4Komentarzy
  1. Odpowiedz

    Bardzo przydatne narzędzie. Różnica między raportem w wersji PDF jest baaardzo duża – od czysto wizualnej, poprzez możliwość ingerowania w raport przez samego klienta. Szkoda, że możliwość „obrabiania” danych jest znikoma, ale w większości przypadków i tak daje radę.

    • Odpowiedz

      Zgadzam się, że daje radę, bo przecież można importować dane wcześniej obrobione w programie zewnętrznym, a w Data Studio tylko je wizualizować. To przy założeniu, że ktoś potrzebuje pokombinować, a wtedy myślę, że i tak korzysta z różnych programów.

  2. Odpowiedz

    Problem z eksportem do PDF’a możemy obejść funkcją drukuj do PDF (nie jest to idealne rozwiązanie, ale zawsze coś).

    Minusem jest jeszcze to, że w Data Studio nie możemy raportować danych na żywo zaciąganych np. z GA (brakuje konektora)

    Ogromnym plusem za to jest to, że dane z wielu kont możemy zwizualizować na jednym raporcie, co w przypadku np. firmy prowadzącej działania w skali międzynarodowej jest bardzo przydatne (performance danego rynku w porównaniu z innym).

    Data Studio jest póki co na początkowym etapie rozwoju i jeszcze dużo przed nim, niemniej już teraz można tworzyć przydatne raporciki 🙂

    • Odpowiedz

      Opcja eksportu do PDF’a z poziomu przeglądarki to jest jakiś pomysł, ale samo narzędzie na to nie pozwala. Pytanie, czy to tak jak mówisz początkowy etap rozwoju, czy akurat tego będą pilnować, żeby wyróżnić ten sposób raportowania. Natomiast myślę, że zaciąganie danych na żywo wkrótce się pojawi, bo to byłby przydatny bajer. Będziemy śledzić i informować : )

 

Zostaw Komentarz

Podziel się tym artykułem:

Więcej na naszym blogu

Zobacz wszystkie wpisy