Optymalizacja kampanii AdWords – Skuteczna optymalizacja Twojej kampanii

1 Komentarz

Optymalizacja Kampanii AdWords

AdWords to żywy ekosystem. AdWords to ciągle zmieniający się twór (a może stwór). Kampanie AdWords zostawione same sobie bez opieki przestają być skuteczne i finalnie zaczną przynosić gorsze wyniki. Dlaczego? Konkurencja nie śpi – poprawia swoje kampanie, strony www, przygotowuje nowe promocje. Z drugiej strony system też ciągle się zmienia – nieustannie pojawiają się nowe opcje kierowania, nowe sposoby dotarcia do użytkowników, nowe formaty reklamowe. Żeby uniknąć spadków trzeba być na bieżąco, ciągle poprawiać i optymalizować kampanię reklamową.

optymalizacja kampanii adwords

Co to jest optymalizacja kampanii AdWords

Optymalizacja SEM to sztuka obserwacji danych o wynikach kampanii i reagowania na nie. Wybór najlepszych ustawień (słów kluczowych, budżetów, stawek czy harmonogramów), ale także testowanie i wybór najlepszych przekazów reklamowych, tekstów które zainteresują użytkowników i zachęcą ich do tego, aby przejść na Twoją stronę www i zrealizować cel, który przed nim stawiasz.

Innymi słowy optymalizacja to “dobre zmiany”, które mają pozytywnie wpłynąć na kampanię i poprawić jej wyniki.

Jak często optymalizować kampanię AdWords?

To trudne pytanie – niektóre optymalizacje czynności wykonujemy codziennie, niektóre robimy w interwałach tygodniowych, a jeszcze inne w ujęciu miesięcznym czy kwartalnym. Zasadniczo już po starcie kampanii po 1-2 dniach od startu warto dokonać pierwszych obserwacji, korekt – później dla większości kampanii mała optymalizacja tygodniowa i duża miesięczna będzie dobrym pomysłem.

Nie warto optymalizować kampanii reklamowej zbyt często, gdyż może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego – przykładowo wprowadzając zmiany w kampanii na podstawie danych tylko z poprzedniego dnia możemy wpaść w pułapkę podejmując decyzje na podstawie niekompletnych danych.

   

Czego potrzebujemy do optymalizacji kampanii?

Optymalizacja AdWords może przebiegać według schematu:

Stworzenie Hipotezy ->  Obserwacja Danych -> Wyciągnięcie Wniosków -> Wprowadzenie Zmian -> Obserwacja wyników i korekty

optymalizacja kampanii adwordsStąd do optymalizacji kampanii AdWords potrzebujemy zasadniczo trzech elementów:

  1. Danych płynących z google Analytics i google AdWords. Ważne żeby oba te narzędzia były skonfigurowane poprawnie ze szczególnym uwzględnieniem celów. Raporty

wzbogacone o informacje związane z celami zarówno tymi makro (np. zakup w sklepie) jak i mikro (np. czas spędzony przez użytkownika na stronie) pozwalają wyciągać odpowiednie wnioski. Same dane o kliknięciach, CTRach czy wyświetleniach są istotne ale tak naprawdę dopiero połączenie ich z danymi o konwersjach daje nam obraz skuteczności naszej kampanii.

 

  1. Patrząc w konkretne raporty AdWords powinniśmy mieć konkretne hipotezy, pomysły jakie obserwacje chcemy wyciągnąć z danego raportu. Przykładowo dla raportu obrazującego wyniki słów kluczowych możemy zastanowić się które z nich są najlepsze, którym warto byłoby zwiększyć stawkę, a dla których stworzyć oddzielną grupę i tekst reklamowy, gdyż słowo ma niski wynik jakości. Wtedy pod tym kątem musimy oceniać poszczególne słowa kluczowe     

 

  1. Czasu który regularnie będziemy spędzać na analizie danych i wprowadzaniu zmian optymalizacyjnych. Regularność jest tutaj niezwykle istotna ponieważ konieczne będzie obserwowanie wyników zmian jakie wprowadzamy w naszym koncie AdWords. Warto w tym celu prowadzić sobie dziennik zmian, w którym będziemy notować najważniejsze z nich żeby móc sprawdzić po kilku miesiącach jak wpłynęły one na kampanie.  

Co robimy przykładowo w ramach optymalizacji w ROIEXPERTS?

Działania z kampanią AdWords dzielimy na 4 części składowe, które opiszemy w osobnych artykułach – są to:

  1. a) Optymalizacja techniczna konta AdWords
  2. b) Marketingowo-Copywriterska
  3. c) Optymalizacja Strony www
  4. d) Kontakt z klientem    

Specjaliści od reklamy internetowej, którzy codziennie dbają o to abyś mógł uzyskać aktualną i rzetelną wiedzę na temat marketingu internetowego. Naszym głównym celem jest zwiększenie ROAS i ROI klientów - w wolnym czasie chętnie dzielimy się naszą wiedzą.

O ROIExperts

Mały, zawsze zaangażowany zespół do zadań specjalnych. Od 6 lat działamy aktywnie na rynku reklamy w wyszukiwarce i social mediach przekuwając nasze doświadczenie w sukcesy naszych Klientów.

Poproś o darmową wycenę

Pomożemy Twojej firmie zaistnieć w internecie. Jesteśmy ekspertami z dziedziny SEM oraz SEO.

Świeża wiedza z Adwords, SEO i Analityki Internetowej przygotowana przez specjalistów marketingu online ROI Experts.
Zapraszamy do czytania bloga!

Kategorie

Archiwum

1 Komentarz
  1. Odpowiedz

    Nie wszyscy klienci zdają sobie sprawę z tego, że samo ustawienie kampanii to dopiero początek zabawy. Nie mniej ważna jest jednak również optymalizacja 🙂

 

Zostaw Komentarz

Podziel się tym artykułem:

Więcej na naszym blogu

Zobacz wszystkie wpisy

W istniejących już kampaniach AdWords niezwykle istotną kwestią jest ich systematyczna optymalizacja, czyli działania, które mają na celu ich ciągłe ulepszanie. Takie dążenie do poprawy osiąganych wyników jest ważne nie tylko ze względu na sam odbiór reklam przez użytkowników, ale także w kontekście lepszego, bardziej efektywnego wydawania pieniędzy. Dlatego z całą pewnością należy regularnie optymalizować każdą prowadzoną przez nas kampanię.

W jaki sposób optymalizować kampanię?

Kampanię AdWords warto optymalizować na każdym poziomie. Możemy ulepszać takie elementy jak:

  1. Słowa kluczowe
  2. Budżet
  3. Struktura konta
  4. Teksty reklam
  5. Rozszerzenia reklam
  6. Strona docelowa.

Poniżej pokrótce omówiliśmy każdy z poziomów, na których możemy optymalizować naszą kampanię. W kolejnych wpisach pojawią się bardziej dokładne wskazówki, mówiące o tym, jak ulepszać poszczególne z nich.

1. Słowa kluczowe

Optymalizując kampanię, ważne jest zwrócenie uwagi na słowa kluczowe, których użyliśmy i zastanowić się jak możemy je ulepszyć. W tym celu można oczywiście zmienić typy dopasowań przez nas wybrane i zastosować inne, które być może przyniosą lepsze rezultaty. Ponadto na podstawie informacji dotyczących wyszukiwanych przez użytkowników haseł możemy również do naszej kampanii dodać nowe słowa kluczowe lub też nowe wykluczające słowa kluczowe. Na poziomie słów kluczowych zawsze należy sprawdzać również Wynik Jakości dla każdej frazy, gdyż wpływa on na stawkę CPC. Poprawienie tego wskaźnika oznacza zatem, że za kliknięcie w reklamę zapłacimy mniej, a w efekcie tego w ramach tego samego budżetu uzyskamy więcej ruchu.

2. Budżet

Kolejną kwestią, którą możemy optymalizować w naszej kampanii AdWords jest budżet. W tym przypadku warto, w trakcie trwania danego miesiąca, na bieżąco kontrolować w jakim tempie wydawane są nasze pieniądze. Oczywiście najlepiej, żeby działo się to systematycznie – ani za wolno, ani też za szybko. Takie systematyczne sprawdzanie stanu budżetu danej kampanii pozwoli nam na większą kontrolę nad wydawanymi pieniędzmi. Jeżeli zauważymy bowiem, że nasze reklamy są rzadko wyświetlane i tym samym dzienny budżet nie jest w całości wykorzystywany, możemy podnieść wcześniej ustalone stawki. Tak samo w sytuacji odwrotnej – gdy zauważymy, że nasz budżet szybko się kończy, również powinniśmy w porę interweniować.

3. Struktura konta

Optymalizując kampanię AdWords, nie należy bać się zmian dokonywanych w samej strukturze konta. Tym samym możemy aktualizować m.in. jej lokalizację – rozszerzać lub zawężać jej zasięg, kierować na różne sieci – wyszukiwarkę lub sieć reklamową, reklamować się na urządzeniach mobilnych, ustawiać harmonogram wyświetlania reklam w konkretne dni czy godziny, jak również dostosowywać pod założone cele strategie ustalania stawek.

4. Teksty reklam

Niezwykle ważną kwestią podczas optymalizacji kampanii jest skupienie się również na samych tekstach reklam. Jest to istotne, jeżeli chcemy poprawić nasz współczynnik klikalności. Przede wszystkim musimy zastanowić się, czy aby na pewno są one atrakcyjne dla użytkowników, a jeśli nie, to jak to zmienić. Oczywiście sprawą pierwszorzędną jest, aby w tekście reklamy pojawiały się nasze słowa kluczowe, co przekłada się na uzyskiwane wyniki jakości. Dobrą praktyką jest również informowanie o promocjach, rabatach, a także bezpośrednie zachęcanie odbiorcy do kliknięcia (poprzez użycie takich słów jak: „Sprawdź”, „Zadzwoń” itp.). Podczas optymalizacji kampanii warto również zastanowić się nad dodaniem nowej wersji reklamy, która zwiększy jej skuteczność.

5. Rozszerzenia reklam

Rozszerzenia reklam są kolejną ważną kwestią przy optymalizacji naszej kampanii AdWords. Zawsze należy więc sprawdzić, czy ich użyliśmy, a jeśli tak, to zastanowić się, w jaki sposób można je jeszcze poprawić. Jest to o tyle istotne, że Google promuje właśnie reklamy z rozszerzeniami, umieszczając je na wysokich pozycjach. Co również znaczące, reklamy z rozszerzeniami zajmują więcej miejsca, a tym samym są bardziej widocznie. Ponadto są one także i bardziej atrakcyjne dla użytkowników.

6. Strona docelowa

Optymalizując kampanię AdWords, nie można również zapominać o stronie docelowej, na którą prowadzi dana reklama. Musi być ona oczywiście tak dobrana, żeby użytkownik po kliknięciu czuł, że trafił tam, gdzie chciał trafić. Należy więc przede wszystkim sprawdzić, czy aby na pewno strona docelowa jest bezpośrednio związana z naszą reklamą, zawiera odpowiednie słowa kluczowe oraz czy jest przejrzysta i łatwa w obsłudze dla użytkowników. Dobra strona docelowa powinna charakteryzować się niskim współczynnikiem odrzuceń oraz posiadać wysoki współczynnik realizacji celu.

Regularnie optymalizując kampanię AdWords, można znacząco poprawić jej wyniki oraz na bieżąco kontrolować to, co dzieje się z naszymi reklamami. Za każdym razem warto jednak zadać sobie pytanie o konkretne cele, do których dążymy i w jaki sposób wprowadzane zmiany mają nas do nich przybliżyć.