Jak poprawnie tagować kampanie online

Brak Komentarzy

Google Analytics to świetne narzędzie do oceny jakości pozyskiwanych przez nas użytkowników. Dzięki konfiguracji zdarzeń i celów bez większych problemów zobaczymy, które źródła ruchu dają nam potencjalnych klientów, a które są tylko dodatkowym kosztem w naszym budżecie.

Dlaczego dodawać dodatkowe tagi UTM?

Analytics bez problemu radzi sobie z rozpoznawaniem i identyfikacją kampanii Adwords – do kampanii Adwords nie potrzebujemy dodawać żadnych dodatkowych tagów, gdyż jest to dodawane automatycznie.

Żeby poprawnie mierzyć skuteczność z innych systemów reklamowych i poszczególnych reklam, które w nich zamieszczamy – przykładowo z banerów graficznych zamieszczanych na portalach, z kreacji poszczególnych newsletterów, kampanii e-mailingowych, czy z różnych postów zamieszczanych w Social Mediach – warto dodać dodatkowe informacje, tak aby Analytics mógł prawidłowo przypisać użytkownika do danego źródła, medium, kreacji czy kampanii reklamowej

Jak w 1 minutę otagować dowolny adres URL ?

Aby to zrobić można wykorzystać bezpłatne narzędzie do tagowania adresów URL (czyli innymi słowy do dodawania dodatkowych informacji dla Analytics skąd przyszedł użytkownik ).
Generator dostępny jest pod linkiem: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=pl

Jak działa Generator UTM?

Najłatwiej pokazać działanie generatora na prostym przykładzie. Załóżmy, że chcemy reklamować nasze reklamy dotyczące Audytów Adwords  w 3 miejscach w Internecie .
a) Portalu Gazeta.pl
b) W naszym comiesięcznym newsletterze
c) na naszej stronie firmowej na FB

Adres docelowy, na który chcemy przekierować użytkownika to (https://roiexperts.pl/audyty-adwords/)

Tak jak powiedzieliśmy, generator dodaje dodatkowy kontekst – innymi słowy mówi Analyticsowi – ten użytkownik przyszedł z portalu gazeta.pl (odpowiada za to parametr utm_source) , przyszedł po kliknięciu w baner (utm_medium) z kreacji nr 1 (utm_content) i dotyczył AudytówAdwords (utm_campaign)
Po wpisaniu tych dodatkowych informacji w generator nasz link będzie miał postać:
https://roiexperts.pl/audyty-adwords/?utm_source=gazeta.pl&utm_medium=baner&utm_content=kreacja-nr1&utm_campaign=AudytyAdwords

Tak przygotowany link należy przesłać webmasterowi z portalu, na którym zamieszczamy naszą reklamę, tak aby użytkownik, który klika w reklamę, zamiast do strony https://roiexperts.pl/audyty-adwords/ przeszedł do https://roiexperts.pl/audyty-adwords/?utm_source=gazeta.pl&utm_medium=baner&utm_content=kreacja-nr1&utm_campaign=AudytyAdwords .

Dla użytkownika nic się nie zmienia – dostaje dokładnie ten sam content, za to analytics dostaje dodatkowe dane, które dla nas będą niezwykle istotne.

Dokładnie to samo robimy w wypadku kampanii e-mailingowych w przypadku newslettera mogłoby wyglądać to następująco:
utm_source = Newsletter
utm_medium = e-mail
utm_content = link-1 (tutaj jeżeli np mielibyśmy 3 linki w newsletterze moglibyśmy sprwadzić ich skuteczność)
utm_campaign=AudytyAdwords

Podobnie możemy otagować poszczególne posty na Facebooku i każdy link który umieszczamy w sieci.

Ważne: Warto ustalić sobie schemat tagowania i warto też pamiętać, że Analytics bierze pod uwagę wielkość liter  w zmiennych utm_ – czyli  “Email” i “email” to dla niego dwie inne sprawy.

Efekty – co nam to tak naprawdę daje?

Efekty możemy sprawdzić przechodząc w analytics na Pozyskanie -> Cały Ruch -> Źródło/Medium.
Dodając wymiar dodatkowy
Wymiar dodatkowy analytics

Możemy na przykład zobaczyć, która kreacja czy która kampania mailingowa odpowiadała za największą liczbę konwersji /sprzedaży . Wystarczy że dodamy wymiar dodatkowy: kampania  lub treść i możemy spojrzeć na nasze dane z zupełnie innej perspektywy.

Selection_002

W analogiczny sposób możemy sprawdzić liczbę wejść z poszczególnych banerów graficznych publikowanych w różnych portalach (przykładowo reklama kontekstowa prowadzona dla jednego z klientów w netsprint)

Selection_005

W wypadku, w którym nie dodalibyśmy parametrów utm zobaczymy tylko ogólną statystykę – wszystko w jednym worku z adnotacją, że dany parametr jest nie ustawiony (not-set) .

Podsumowując, zachęcamy do poprawnego tagowania kampanii zewnętrznych, ponieważ pozwala to wyciągnąć dużo więcej z kampanii reklamowych prowadzonych w internecie i zwiększać ROI naszych kampanii.

Tomasz Trzósło - Specjalista SEM, Jeden z Certyfikowanych Trenerów Google AdWords. W branży od 2008 roku. Na co dzień optymalizuje kampanie Adwords, analizuje statystyki w Analytics by zapewnić swoim klientom najwyższy zwrot z inwestycji w reklamę. Prelengent (Internetowe Rewolucje Googla) , Szkoleniowiec (między innymi Uniwersytet Shopera, PPNT Gdynia, Altkom Akademia) , Prowadzi wykłady na Uniwersytecie Jagiellońskim.

O ROIExperts

Mały, zawsze zaangażowany zespół do zadań specjalnych. Od 6 lat działamy aktywnie na rynku reklamy w wyszukiwarce i social mediach przekuwając nasze doświadczenie w sukcesy naszych Klientów.

Poproś o darmową wycenę

Pomożemy Twojej firmie zaistnieć w internecie. Jesteśmy ekspertami z dziedziny SEM oraz SEO.

Świeża wiedza z Adwords, SEO i Analityki Internetowej przygotowana przez specjalistów marketingu online ROI Experts.
Zapraszamy do czytania bloga!

Kategorie

Archiwum

Brak Komentarzy
 

Zostaw Komentarz

Podziel się tym artykułem:

Więcej na naszym blogu

Zobacz wszystkie wpisy