Słowa kluczowe – o czym pamiętać?

Damian Szot
Damian Szot
Archiwum 12.2015
 
Słowa kluczowe – o czym pamiętać?

Słowa kluczowe -
o czym pamiętać?

Dobór właściwych słów kluczowych jest fundamentem przygotowania skutecznej kampanii reklamowej. To pozornie proste zadanie może okazać się stosunkowo czasochłonne.

Brak przemyślanej strategii doboru właściwych słów kluczowych może prowadzić do niewyświetlania się naszych reklam bądź też przedwczesnego wykorzystania budżetu przeznaczonego na kampanię.

 

O czym należy pamiętać przy doborze słów kluczowych?

1. Konsultowanie słów kluczowych, czyli wejdź w buty użytkownika.

Pierwszą zasadą, o której należy bezwzględnie pamiętać, jest konieczność konsultowania doboru słów kluczowych z innymi osobami. Powinny to być zarówno osoby zaangażowane w daną kampanię, a więc posiadające wiedzę dotyczącą reklamowanych towarów lub usług, jak również osoby zupełnie z nią niezwiązane.

Korzyści

Pierwsza grupa osób będzie w stanie podpowiedzieć nam, jakie słowa wiążą się z ich działalnością – mogą to być fachowe terminy czy utarte zwroty i wyrażenia związane z daną branżą. Natomiast druga grupa pomoże nam zweryfikować użyteczność proponowanych słów kluczowych, a ponadto podpowie słowa, które jako pierwsze przychodzą na myśl w odniesieniu do reklamowanych towarów lub usług.

Efekty

Jeżeli przepytamy stosunkowo wielu rozmówców, uzyskamy wstępne rozeznanie co do słów, które potencjalnie mogą być wpisywane w wyszukiwarkę. Ta metoda z całą pewnością jest bardziej czasochłonna niż skorzystanie z licznie dostępnych w internecie narzędzi do planowania słów kluczowych, lecz może okazać się skuteczniejsza, zwłaszcza w przypadku niszowych branż.

Przykład

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy firmą zajmującą się sprzedażą sprzętu wspinaczkowego. Naszym potencjalnym klientem może zostać zarówno profesjonalista trenujący od lat, jak i osoba, która chce rozpocząć przygodę ze wspinaczką. Dlatego warto, abyśmy wybrali słowa kluczowe odwołujące się do fachowej terminologii, takie jak: uprząż, osłona krawędziowa czy podwójny bloczek, ale również słowa kluczowe, które prawdopodobnie zostaną wpisane przez amatorów, tj. sprzęt wspinaczkowy czy przyrządy do wspinaczki.

 

2. Zasięg terytorialny kampanii, czyli pamiętaj skąd tutaj przybyłeś.

Drugim czynnikiem, który może wpłynąć na dobór właściwych słów kluczowych jest zasięg terytorialny naszej kampanii.

Zasięg lokalny

Jeżeli prowadzimy lokalny interes i nasze reklamy będą skierowane do klientów na niewielkim obszarze geograficznym, takim jak konkretne miasto czy gmina, zapewne doskonale znamy specyfikę języka w danym regionie. Dzięki temu będziemy mogli lepiej dopasować słowa kluczowe do naszej kampanii. Zapewne firma sprzedająca podobne towary lub świadcząca podobne usługi w innej części kraju użyje nieco innych słów kluczowych z uwagi na liczne regionalizmy.

Zasięg ogólnokrajowy

Prawdziwym wyzwaniem będzie przygotowanie skutecznej kampanii o zasięgu ogólnokrajowym. Wymaga to obszernej wiedzy o zwyczajach językowych potencjalnych klientów i rozeznania w realiach poszczególnych regionów. Jeżeli mamy z tym problem, warto skonsultować dobór słów kluczowych z osobami mieszkającymi na danym obszarze. Oczywiście powyższe zastrzeżenia nie muszą dotyczyć wszystkich towarów i usług, a jedynie określonych rodzajów.

Przykład

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy firmą świadczącą usługi z zakresu układania płytek ceramicznych w łazienkach. Powiedzmy, że do tej pory nasza działalność miała miejsce tylko w Warszawie i słowa kluczowe, których najczęściej używaliśmy to: układanie płytek w łazienkach, płytkarz Warszawa, jak położyć płytki ceramiczne itd. Decydujemy się otworzyć oddział firmy w Krakowie. Z uwagi na specyfikę tutejszej gwary będziemy potrzebować słów kluczowych, których nie używaliśmy w stolicy, tzn. układanie flizów w łazienkach, fliziarz Kraków czy jak położyć flizy ceramiczne.

 

3. Rozpoznanie rynku, czyli nie jesteś sam.

Trzecim filarem, który powinien nam pomóc w doborze właściwych słów kluczowych, jest rozpoznanie rynku – dotyczy to zarówno naszej realnej konkurencji, jak również podobnie brzmiących firm, towarów i usług.

Wykluczenia

Ważnym jest, aby przed uruchomieniem kampanii wykluczyć pewne słowa, po wpisaniu których nie chcemy wyświetlać naszych reklam. Przede wszystkim chodzi tutaj o nazwy konkurencyjnych firm, które w znakomitej większości przypadków są wpisywane w wyszukiwarkę w celu odnalezienia strony internetowej konkretnej firmy. Oczywiście w takim przypadku również możemy starać się wyświetlać nasze reklamy, lecz jest to zabieg ryzykowny i wymagający dużych nakładów finansowych.  

Przykład

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy firmą świadczącą usługi okulistyczne i nazywamy się „Moje Oko”. Na terenie miasta, w którym prowadzimy działalność, istnieją dwie inne firmy świadczące podobne usługi – „WzrokMed” i „OkuLab”. Powinniśmy wykluczyć nazwy naszych konkurentów ze swojego zbioru słów kluczowych, aby przypadkiem nie wyświetlać naszej reklamy nieodpowiednim osobom. Możemy również wykluczyć słowo kluczowe „morskie oko”, na wypadek gdyby literówka miała spowodować wyświetlenie naszej reklamy osobie wybierającej się na wycieczkę w góry.

 

Pomocne narzędzia

W następnym artykule „Słowa kluczowe – pomocne narzędzia” omówiliśmy bezpłatne narzędzia, które mogą pomóc dobrać właściwe słowa kluczowe do naszej kampanii.

Damian Szot
Były pracownik (ROI Experts) na stanowiskuSEM Specialist.. Certyfikowany Ekspert Internetowych Rewolucji Google, w ROI Experts od 2015 roku. W zespole odpowiedzialny za AdWords, Data Studio, analitykę i e-mail marketing. Fascynuje go punkt styku prawa i nowych technologii, dlatego obronił pracę "Znak towarowy jako słowo kluczowe w Google AdWords". Poza biurem niespełniony sportowiec - biega za piłką, jeździ na nartach i ściga się na rowerze.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry